Januári könyvajánló
Mivel személyesen ismerem az írót, ez a könyv régóta
birizgálta már a fantáziámat, ugyanis az első vélemény, amit hallottam róla,
azt állította, lélektani regény, mely dél-amerikai indiánok kultúrkörében
játszódik. Mikor kiadták a könyvet, azt hallottam, műfaját tekintve misztikus
kalandregény, most azonban, hogy kiolvastam, úgy gondolom, ez egy ballada.
Hogy felfrissítsem gimnáziumi emlékeimet,
utánanéztem, mit is jelent pontosan a ballada műfaja: A romantika stílusjegyeit
képviseli, epikában megjelenő lírai elemeket tartalmaz, illetve valamilyen
tragikus végkimenetelű történetet dolgoz fel, közben nyitott kérdéseket hagy
maga után, illetve misztikus, varázslatos elemekkel színesít. A Megjelölve
pontosan ezt teszi, méghozzá olyan mesteri gyönyörűséggel, hogy akkor is elönt
a csodálat, amikor éppen a legborzalmasabb sorokat olvasom.
Itt azonban megemlítenék egy apró hibát, ami néha
megtörte ezt az elvarázsolt világot: a szókincse rendkívül gazdag, ám sokszor
átesett a ló túloldalára, ízes magyar beszéd helyett idegen szavakat használt,
holott szép szavaink vannak ugyanezekre a dolgokra magyarul is.
A környezet abszolút romantikus, bár ideje jóval
korábbi évszázadokra, az ókorra vezethető vissza, mintha egy mini görög-perzsa
háborúba csöppentünk volna. Itt azonban a perzsák, vagyis a kreol bőrű korallok
a békés és civilizált nép, a görögök pedig, a szőke, fehér bőrű nippek
kifejezetten kegyetlen hagyományokkal rendelkeznek: minden emberbe késsel
karcolják bele tulajdonságait vagy elért eredményeit, hogy örökre magukon
viseljék a bélyegeiket.
Fényfelleg teraszos barlanglakásainak, olíva- és narancsfáinak
látványa az Odüsszeia mesés szigeteire emlékeztetett, a Nipp-sziget pedig
mintha valami polinéz cölöpbungalós halászfalu lenne. A leírások bővelkednek a
költői eszközökben: szinesztézia, alliteráció, metaforák és szimbólumok, melyek
még érzékletesebbé teszik a történetet, ám egy pillanatra sem viszik túlzásba.
Mindig annyi szépséget kapunk, amennyire szükségünk van. Az üzenet átadásával
már akadtak problémáim, néha szájbarágósra sikeredett az, amit anélkül is
megértettünk volna.
Mielőtt belekezdenénk a történetbe, elárulok egy
titkot: ez a könyv kétszer jött a világra, Erika évekkel ezelőtt írta meg az
eredeti verziót, melyet a kiadó visszautasított. Nem vesztette el a hitét,
eljárt íróiskolába, kiszélesítette látókörét, illetve elolvasott néhány
etalonként szolgáló remekművet, melyből aztán teljesen új történet keletkezett,
a mi legnagyobb örömünkre.
Hallomások
alapján azt hittem, Rómeó és Júlia sztoriját fogom olvasni, új köntösbe
bújtatva. Ennél nagyobbat nem is tévedhettem! Igaz, maga a regény azzal
kezdődik, a nipp vezér a lányát (Lia) a korallok vezetőjének fiához (Arman) akarja
feleségül adni. Ez a szövetség azonban csak álca, mert a nippek maguknak
akarják a korallok otthonát, Fényfelleget. Lia és Arman azonban tényleg
egymásba szeret, de ez nem elég a háború megakadályozására.
A nippek elűzik a korallokat, és elfoglalják az
otthonukat, Lia, pedig mint áruló, az örök szégyen jelét kapja vágásként a
szemei alá, így kell élnie életét a nippek között. Apja azonnal feleségül adja
az erőszakos és öntelt Vadorhoz, aki aztán úgy bánik vele, mint a kutyával,
ezzel is bünteti azért, mert tudja, hogy Lia még mindig szereti Armant, ezáltal
a szíve a korallok, és nem a nippek kolóniája felé húz. Ez azonban csak az
előzmény, a Megjelölve ennek a következményeit dolgozza fel.
Ismerősen hangzik, ugye? A skarlát betű hősnője
küzdött hasonló problémákkal, a szigorú szabályok ellenére a szívére
hallgatott, amiért egy életen át viselnie kellett a kiközösítés billogát.
A fejezeteket felváltva olvashatjuk egyszer Lia,
máskor Arman szemszögéből. A fő bonyodalmat természetesen az okozza, hogy egyik
fél sem tudta kiverni a fejéből a másikat, s habár időközben mindketten
megházasodtak, még mindig szerelmesek egymásba, öt év elteltével is, ez cseppet
megnehezíti Arman dolgát, akitől a korallok azt várják, hódítsa vissza
Fényfelleget.
Bár a kezdetekben Lia kapott nagyobb figyelmet,
mégis azt éreztem, Arman ment keresztül nagyobb jellemfejlődésen. Amint
tudomást szerez valamiről, amit nem spoilerezek le, azonnal maga mögött hagyja
a lanyha, megfelelési kényszertől összeroskadó énjét, és igazi férfi válik
belőle.
Lia rögtön az elején erős karakter, tetszett, hogy nem a klasszikus értelemben vett harcos amazont kaptuk főszereplőnek, hanem egy olyan nőt, aki tényleg nőként viselkedik, érez és mérlegel, szeret és gyűlöl, cselekszik és habozik, de nem egy rideg gyilkológép, női bőrbe bújtatva.
Lia rögtön az elején erős karakter, tetszett, hogy nem a klasszikus értelemben vett harcos amazont kaptuk főszereplőnek, hanem egy olyan nőt, aki tényleg nőként viselkedik, érez és mérlegel, szeret és gyűlöl, cselekszik és habozik, de nem egy rideg gyilkológép, női bőrbe bújtatva.
Mivel igen fontos előzményekből épül fel a történet,
szerintem a visszaemlékezések helyett jobban mutatott volna egy előhang, ami
élő egyenesben közvetíti a mészárlás előestéjét. Bár Arman emlékeiből megkapjuk
ennek a leírását, én mégis úgy éreztem, ezzel kellett volna indítani, nem csak
visszautalni rá. Illetve sokszor megszakadt a dramaturgia, és csak később,
gyorsan összefoglalva kaptuk meg azt, hogy mi történt a fejezet vége után. Én
ezt nem szeretem, nekem az tetszik, amikor élőben láthatom az eseményeket, ez
azonban csak a szubjektív véleményem, lehet, hogy másnak meg éppen így fog
tetszeni.
A történet a főszereplők lelkére helyezi a
hangsúlyt, ne várjunk nagy vérengzést vagy eget rengető akciót. Ez a regény
azoknak való, akik rendkívül fejlett érzelmi intelligenciával rendelkeznek, így
át tudják érezni Arman és Lia vívódását, döntéseik súlyát. Az író többször
belevisz minket a csavarba, sokszor azt hittem, végre megoldódik a probléma,
aztán történt valami, ami mindent átfordított, spirálban csúsztam lefelé a
csúszdán, és ez nagyon tetszett. Azonban néhány alkalommal úgy éreztem, nem
volt hozzá bátorsága, hogy szabadjára engedje a fantáziáját, és rendesen
meggyepálja a szereplőket, ahogyan azt a szituáció megkívánta volna. Úgy
gondolom, minden helyzetet éppen olyan komolysággal kell kezelni, mint
amennyire az. Itt néha nem sikerült, pár részletet nagyobb gonddal kellett
volna kibontani, hogy még jobban átadja a csavar jelentőségét.
A regény fő üzenete számomra: könnyű úgy szeretni
valakit, ha közben minden olyan tökéletes, és nem kell problémákkal
szembenéznünk és szenvednünk. Azonban mikor a világ apró darabokra törik
körülöttünk, akkor mutatkozik meg igazán, milyen a valódi szerelem, hogyan kell
küzdeni egymásért, szeretni a másikat akkor is, ha már elszállt a rózsaszín
köd, és csak a valóság maradt.
Mivel a regény elején ott áll az ajánlás: „Zarának”,
tudom, hogy Erika a kislányához intézte Lia szavait, érzelmeit és minden
megnyilvánulását, számomra ettől vált igazán fantasztikussá és hitelessé Lia karaktere.
Lebilincselő könyvet olvashattam, mely az elejétől a
végéig megdobogtatta a szívemet, átéreztem minden egyes pillanatát, gondolatban
én is ott harcoltam velük, futottam utánuk, könnyeztem és örültem, amikor ők
is. Nagyon várom a folytatást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése