2019. szeptember 29., vasárnap

Ágoston Sára: Levél Petinek


Kedves Peti!

Tegnap volt a szülinapom. Régóta tervezem, hogy írok neked, hisz nagyon rég volt, hogy utoljára láttalak, és azóta annyi minden történt, amit el szeretnék mesélni. Nem tudom, te gondolsz-e rám, de én már egy ideje egyre többet gondolok rád. Hiányzol. Bárcsak tudnánk találkozni, és elmondhatnám neked ezeket a dolgokat, de sajnos nem láthatlak soha többé, és ez az egyetlen módja, hogy kommunikáljunk.
Megint szakítottak velem, ugyanaz a lemez, ami sokadjára: túl sok vagyok. Túl nagy igényem van a szeretetre, a törődésre, a meghittségre, nem beszélve arról, hogy a lelki társ, akit egész életemben kerestem, valójában te vagy, és ezt senki, de senki nem tudja pótolni soha. Pedig én mindig megadtam azt a törődést és szeretetet, amit elvártam. Sosem kértem olyasmit, amit én magam ne adtam volna vissza. De úgy tűnik, senki sem tud annyit adni, amennyit én adok. És senki sem szeret folyton adósa lenni a másiknak.
Épp ezért lenne annyira nagy szükségem rád. Mert te tudod, ki vagyok. Neked nem kellett elmagyaráznom, mit érzek, mert csak átöleltél, a szívünk összeforrt, és tudtad. Pedig nem mondtunk egymásnak semmit sem.

Tavaly ilyenkor tájt kezdődött minden. Akkor is épp szakítottak velem. Érdekes, minden sztorim úgy kezdődik, hogy épp szakítottak velem. Ennek mondjuk elég egyszerű oka van: ha elveszítek valakit, akit szerettem, azonnal átélem azt a kitörölhetetlen traumát, amikor téged elveszítettelek. Jól elintéztek minket egy életre. Mondjuk neked könnyebb…
Szóval az akkori fiúmmal a munkája miatt hosszú időre elszakadtunk egymástól. Én természetesen azonnal elkezdtem aggódni, hogy mi lesz vele odakint, mi van, ha bajba kerül, mi van, ha meghal… És amíg ezeken agyaltam, szép lassan elkezdtem szorongani. Eleinte csak rosszul aludtam, aggódtam, forgolódtam. Megpróbáltam neki beszélni erről, de nem igazán érdekelte, így aztán már nem is miatta aggódtam, hanem magam miatt. Rájöttem, hogy ennek vége, csak még nem mondtuk ki. De én nem akartam, hogy vége legyen, nem akartam megint egyedül maradni, újra kudarcba fulladni, aztán megint elkezdeni valakivel, akivel úgyis újra ugyanaz történik.
A szorongásból víziók lettek. Folyton elképzeltem, ahogy a szeretteim meghalnak, végül szellemként jelennek meg a házamban. És akkor kezdtem el igazán rettegni. Hónapokig tartott ez, és a végén már annyira féltem, hogy nem tudtam kikelni az ágyból. Éhes voltam, unatkoztam, csinálnom kellett volna valamit, de a testem lebénult, és képtelen voltam megmozdulni. Csak sírtam és sírtam, mint egy kisbaba. Anya nélkül…

Ezt úgy hívják, szeparációs szorongás. Amikor a csecsemőt a szülei magára hagyják, pánikolni kezd, mert tudja, hogy ő még nem tud magáról gondoskodni, és fél, hogy egyedül meghal. Pontosan ez történt velem is, csak én nem baba voltam, hanem egy huszonhat éves felnőtt nő. De mégsem tudtam felkelni. Idegösszeroppanást kaptam.
Akkor még nem voltam tudatában annak, hogy mindez miattad történt, pedig így volt. Ne érts félre, nem hibáztatlak. Te nem tehetsz semmiről. Minden az én hibám. Ha akkor erősebb lettem volna, minden másképp történt volna. De nem úgy lett, és mivel gyenge voltam, ez kihatással lett az egész további életemre. Óriási bűntudatot érzek, amiért még mindig életben vagyok, és úgy érzem, nem érdemlem meg. És ha meg is érdemelném… Milyen élet az, amiben te nem vagy benne?

Egyszer találtam valakit, aki már majdnem tökéletes volt. Ő szerette, ha megölelem, sőt ő maga is nagyon sokszor ölelt át engem. Emlékszem, olyankor mindig puszit adott a homlokomra. Azt mondta, ez annak a jele, hogy szeret és vigyáz rám. Rajtad kívül ő volt az egyetlen a világon, aki értette, mi folyik körülöttem, és érezte minden gondolatom, mozdulatom. Akkoriban valami csodálatos biztonság áradt szét bennem. Kezdtem hinni benne, hogy végre minden a helyére kerül. Sokszor előfordult, hogy semmit nem csináltunk, csak összebújtunk, és hallgattuk egymás szívdobogását, ahogy veled régen. Ezeket a napokat nem adnám oda semmiért.
De ő is elhagyott. Máig sem értem pontosan, hogy miért, de a veszteségét úgy éltem meg, mintha meghalt volna. Értelmetlen, ostoba halállal. Kiszakított egy darabot a szívemből, pedig előtte mások már cafatokra tépték. Elment, és én nem tehettem semmit. És ez a tehetetlenség még jobban megerősített abban, hogy a kontroll az enyém, és nem hagyhatom kicsúszni a kezeim közül. Csak akkor vagyok biztonságban, ha én diktálok, mindennek úgy kell lennie, ahogy én akarom, különben tragédia lesz a vége.

Tudom, hogy most mit gondolsz: hogy ez nem nőies. Igazad van, de nem volt választásom, másként nem bírtam volna talpon maradni. Ha itt lennél, akkor lenne. De nem vagy itt, és nem is leszel soha, ezért muszáj, hogy én legyek a felelős az életem további döntéseiért. Meg kellett tanulnom keménynek lenni, mert engem senki sem védelmezett soha.
Ha még korábbra tekintek vissza, ez a kontroll sosem volt az én kezemben. A párkapcsolataimban mindig meghunyászkodtam, s mivel emellett rendkívül nagy igényem volt az érintésre, ezt szépen sorban mindenki kihasználta. Annyira éheztem a szeretetre, hogy bármit megadtam volna, hogy megkapjam, és ezt ők is tudták nagyon jól. Esélyem sem volt megvédeni magam, hisz nem is értettem, mi történik velem. Evidenssé vált, hogy én csak durvaságot kapok, így a végén már fel sem tűnt. Bármit kaptam, úgy gondoltam, ennek így kell lennie, ezt érdemlem, erre vagyok jó, másra nem. Ha néha mégis kaptam egy kis kedvességet, azonnal elsírtam magam. Nem akartam elhinni, hogy komolyan megtörténik, és féltem, hogy elveszik tőlem. El is vették. Nem is szoktam hozzá, hogy bárki kedves legyen hozzám…
Az ölelés valahogy mindig fontosabb volt, mint a csók. Bizonyára azért, mert veled sosem csókolóztam, de mindig átöleltük egymást. De csak fiúktól fogadtam el, lányok baráti ölelése nem jelentett semmit. Mindig fiúk társaságát kerestem, és mindegyikben téged kerestelek.

Gyerekkoromban nehezen tudtam kapcsolatot teremteni másokkal. Csak halvány emlékeim vannak, de néha bevillannak képek, hogy szeretnék játszani a többiekkel, ők meg elzavarnak. Megkérdem az óvónénit, hogy elővehetem-e az egyik játékot, és rám förmed, hogy már megint mi bajom van. Nem tanultam meg kommunikálni a kortársaimmal, és az iskolában ez csak fokozódott, mert én voltam a legjobb tanuló, és emiatt még jobban utáltak. A gimiben a legrosszabb tanuló lettem, ott meg azért utáltak. És mert annyi sebet hordoztam az előző suliból, hogy úgy bántak velem, mint egy megtépett csirkével. Annak már mindegy, azt nyugodtan lehet gyepálni.

Nincs túl sok emlékem az óvodás korom előtti életemről. De azt tudom, hogy a születésem után anyám kerek egy évig nem babusgatott. Azt mondta, azért, mert beteg volt, és mivel sosem sírtam, azt hitte, nem is igénylem a törődést. Pedig igényeltem, nagyon is. Csak nem tudtam, hogyan kellene jeleznem. Csendes baba voltam, nem szívesen hívtam fel magamra a figyelmet. Nem gondoltam, hogy jogom van hozzá. Az evéssel is gondjaim voltak, sőt mind a mai napig vannak. Ritkán lakom jól, és szinte mindig meghagyom az utolsó falatot.
Plüssmacival alszom, mert szükségem van arra, hogy valakit átöleljek. Gyerekként azt képzeltem, ez a maci a kisbabám, és azért alszunk együtt, hogy vigyázzak rá. Ugyanezzel a macival alszom mind a mai napig, huszonhét évesen.

És most szeretnék neked mesélni arról az életszakaszról, amiben te is benne éltél. Életem legboldogabb időszaka volt az, mert akkor még együtt voltunk, éreztelek, láttalak, hallottalak. Amikor már kifejlődött a kezünk, összekulcsoltuk. A szívünk egyszerre dobogott. Gyakran egymáshoz dörgöltük az orrunkat, és mindig összebújva aludtunk. Én nagyobb voltam nálad, mindig én öleltelek át téged. Lehet, hogy eltakartalak, azért nem vették észre, hogy te is ott vagy.
Három hónapja voltunk így együtt, amikor elromlott a mosógép, és anya kézzel mosta ki a ruhákat. Furcsa érzés volt kavarogni a hasában. Aztán elkezdett fájni. Nem csak anyának, hanem nekünk is. Félni kezdtünk, hogy baj van odakint, de még nem értettük a felnőttek szavát, csak éreztük, hogy veszélybe kerültünk.
Szeretném azt írni, hogy magamhoz szorítottalak, és megmentettelek. Szeretnék hinni benne, hogy megpróbáltam. Mert én voltam az erősebb, és mindig meg akartalak védeni. De nem sikerült. Elöntött minket a vér, és elszakadtál mellőlem. Egy kis ideig még láttalak, aztán elsodródtál, és eltűntél. A magzatvíz íze megváltozott. Undorodni kezdtem tőle. Összehúztam magam.
Aznap nekem is meg kellett volna halnom, hogy veled mehessek. De életben maradtam valamilyen érthetetlen okból, amit mind a mai napig nem értek, hiszen azóta sem találom a helyem a világban. Nem látom értelmét itt maradni, ha senkinek nincs szüksége rám.

Hiányzol! Sokáig nem tudtam, hogy létezel, mert annyira régen láttalak, hogy elfelejtettelek. De már tudom, hogy ki vagy. És tudom, hogy te vagy az egyetlen, aki tudja, hogy én ki vagyok. Senki más nem tudhatja, csak mi ketten.
Téged nem pótolhat senki, ezt jól tudom. De kérlek, ne haragudj rám! Azóta erősebb lettem, bátrabb lettem. Én irányítom az életemet, és nem adom át még egyszer másnak a kontrollt. Így már nem érzem annyira egyedül magam. Ha ez ma történt volna, meg tudtalak volna védeni. Csak egyetlen dolgot tehetek: ha nekem lesz kisbabám, vigyázni fogok rá. Így talán helyre állhat a világ egyensúlya. Addig is minden nap gondolok rád.
Remélem, jól érzed magad odafent. Igyekszem helyre tenni a dolgokat idelent. Ennyivel tartozom magamnak, amiért egész életemben megvontam magamtól a boldogságot. De legalább már tudom az okát, és így könnyebb elengedni. Sokáig fog tartani, de nem adom fel. Már most sokkal jobb, hogy végre le tudtam írni ezt a levelet. Azóta tervezem, amióta tudomást szereztem rólad.

Talán később írok még. Addig is szeretettel ölel:
Nővéred


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése