2017. február 27., hétfő

Szöllösi Kristóf: A hátrahagyott


Puskaporos hordót cipelni fél kézzel és széteső félben lévő testtel kurva nehéznek bizonyult, de nekem valahogy sikerült. Nem törődtem a tiltakozó izmaimmal, nem törődtem a csontjaimba maró vérmágiával, csak összeszorítottam a fogamat, és botorkáltam előre a folyosón. Nem álltam meg, nem pihentem, hiszen tudtam, hogy ha megtenném, soha nem indulnék el újra. A világ beszűkült, nem maradt belőle más, csak én, a vállamat nyomó fahordó, és a következő lépés, amit meg kellett tennem.
Pokoli menet volt, de bő fél óra botladozás után csak sikerült eljutnom a célomig. A hatalmas, alacsony mennyezetű helyiség egykor valószínűleg raktárként funkcionálhatott, de mára teljesen kiürítették, és magára hagyták. A fáklyatartók néhány kivételével üresen ásítottak, a falak mentén nagy halom patkányszar gyűlt fel az évek alatt, sőt, az egyik sarokban még egy szétrohadt ruhájú csontváz is hevert. Viszont a helyiség pont Kirkwall főtere alatt terült el, és ennél több nekem nem is kellett.
Óvatosan leraktam a hordót a többi közé, aztán puskaport szórtam szét rajta, és hátraléptem, hogy megszemlélhessem a művemet. Összesen nyolcvan hordót sikerült bezsúfolnom a terembe, és most ott álltak szépen sorban, várva a szikrára, hogy robbanhassanak. Talán még a háborúban sem aknáztam alá semmit ilyen precízen.
– Nem hittem volna, hogy végül megteszed, főnök. – Arthys már várt rám. Rég halott tizedesem, aki néha még visszajárt kísérteni, az egyik hordón üldögélt, szájában cigarettával, ölében elmaradhatatlan ismétlőkarabélyával.
A háború elején, mikor mindketten zöldfülű újoncok voltunk, még azzal szórakozott, hogy rovátkát húzott a karabély tusára, valahányszor megölt egy hykránt, de négy hónap múlva abba kellett hagynia, egész egyszerűen azért, mert az egész fegyver betelt.
– Egyszer mindennek eljön az ideje – vontam meg a vállam, aztán én is rágyújtottam.
– De miért pont ma? Miért a Nagy Virrasztás éjszakáján? Nem érzed úgy, hogy ezzel meggyalázod a hazánkat védők emlékét?
– Én is a kibaszott hazát védtem, Thys – morogtam két slukk között. – És megfizettem az árát, pont úgy, ahogy te is. Egyedül ott rontottam el, hogy életben maradtam.
– Tudod mit? Lehet, igazad van. De mégis, nem tudnál várni holnapig? Csak hogy valamivel civilizáltabbnak tűnjél majd az újságokban.
– Sajnos nem – ráztam meg a fejem. – Haldoklom, Thys! Belülről zabál fel ez a szar. Kevés időm van, a fenébe is! Minden reggel úgy kelek, hogy vért húgyozok, és minden lépésnél érzem, hogy kilazul bennem valami. Egy hét, egy nap vagy talán csak egy óra, és egész egyszerűen szétesek. Pont úgy, ahogy a többiek.
– Na, igen. Aljas, amit velünk csináltak, azt nem lehet vitatni.
Erre már csak gúnyosan horkantottam egyet. Az aljas volt a legenyhébb jelző, ami az eszembe jutott, ha a rúnákat a csontjaimba véső mágusokra gondoltam. Mikor Pusztítóvá alakítottak, elmondták, hogy a vérmágia felpörget majd, emberfeletti harcossá alakít, aki több tucatnyi hykránnal felér, csak azt felejtették el megemlíteni, hogy cserébe az instabil szimbólumok fel fogják zabálni a testemet. Nem azonnal, ez igaz, hanem szépen, apránként, amíg nem marad hús a csontjaimon.  
De most majd megfizetnek. Most majd visszakapnak mindent, amit velem tettek. A csapda készen állt, nekem pedig nem kellett mást tennem, mint türelmesen várni, amíg Kirkwall vezetése bele nem sétál.
Csak ültem csendben a hordón, és bámultam a penészes falat. Nem ez volt a legszebb hely a halálra, az biztos, de nem panaszkodhattam. A bajtársaim jó részének ennyi sem jutott. Arthys például egy sáros gödörben halt meg, a saját vérében és ürülékében fetrengve, miután félbetépte a folyón felúszó hykrán monitorok egy szerencsés lövése.
Akkor még sajnáltam őt. Most már nem voltam annyira biztos abban, melyikünk járt jobban.
– Számítana bármit is, ha azt mondanám, hogy valószínűleg sok polgári áldozatot is szedsz majd? – szólalt meg jó egy óra után Arthys. – Tudod, nem csak a kirkwalli elit jár a Nagy Virrasztásra.
– Járulékos veszteség. Minden hadművelet elkerülhetetlen velejárója.
– Ha te mondod. De, tudod, ez nem hadművelet. Inkább nevezném merényletnek. Abból is a gyávább fajtának.
– Kár erőlködnöd, Thys! Puszta szavakkal nem tudsz eltántorítani attól, amit tenni készülök.
– Tudom. De azért egy próbát megért, nem? Meg aztán, főnök, nem hiszem, hogy valójában ilyen mélyre süllyedtél.
– Én süllyedtem mélyre? – Ezen majdnem elröhögtem magam. – Talán én változtattam át több száz katonámat Pusztítóvá, hogy megnyerjék nekem azt a tetves háborút? És én bélyegeztem ugyanezeket a Pusztítókat a győzelem után vérmocskos állatoknak és őrült gyilkológépeknek? Én dobtam ki őket az utcára, hogy rohadjanak meg, ahol nekik jólesik? Kurvára nem, Thys! Én elszenvedtem mindezt! Ez volt a kirkwalliak kicseszett köszönete, amiért megmentettem őket a hykránoktól. Ha a Pusztítók nincsenek, Kirkwall már rég hykrán gyarmat lenne, és ezt te is tudod! Hidd el, nekem se nagy öröm, hogy idáig jutottunk, de nincs más választásom. Ők kényszerítettek rá erre, Thys! Egyedül az ő hibájuk.
– Akkor viszont érdekes, hogy egyedül te kuksolsz ebben a pincében, nem? Hiszen nem te maradtál egyedül életben, ha nem tévedek? Hol vannak hát a többiek? Több száz megbélyegzett és elárult Pusztító közül miért te gondolod egyedül úgy, hogy ez jó megoldás lehet?
– A jelek szerint egyedül én nem félek beszennyezni a kezemet – vontam meg a vállam. – Nevezd jellemhibának, ha akarod.
Odafent megkondultak Kirkwall harangjai, jelezve, hogy elérkezett a Nagy Virrasztás ideje. A megemlékezésé, amit immár két évtizede megtartottak, mindig a hykránok felett aratott győzelem évfordulója előtt egy nappal. Bár a fénye kicsit megkopott az idővel, úgy tudtam, nincs olyan pofátlan városatya, aki ezen az éjszakán ne jelenne meg a főtéren, hogy így emlékezzen meg a több millió halottra.
– Egy élmény volt veled beszélgetni, Thys, de most vár a munka – böktem fejemmel a hordók felé. – Attól tartok, a köcsögök nem fogják saját magukat kinyírni.
– Őszintén sajnálom, hogy idáig jutottál, főnök.
– Én nem.
Szikrát csiholtam a tűzszerszámommal, majd meggyújtottam a magammal hozott fáklyát, és egy pillanatig csak álltam, és igyekeztem kiélvezni a diadalt Az a sok üldöztetés, az a rengeteg gúny és hálátlanság… Ma végre megfizethetek mindenért.
– Ég veled, főnök! – Arthys teste halványulni kezdett a fáklyafényben, és hamarosan el is tűnt. Visszatért agyamnak abba a rettegő és magányos zugába, ami teremtette.
– Viszlát, Thys! Remélem, a következő életünkben is együtt harcolhatunk majd.

Szomorúan elvigyorodtam, aztán egyetlen mozdulattal a puskapor közé vágtam a fáklyát. Reméltem, a robbanás elég nagy lesz, hogy a fölöttem parádézó összes köcsögöt elkapja. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése