2018. július 28., szombat

Hugyecz Roland: A túlélő



Sokan áldásnak tartják az életet, de számomra az már börtönné vált, ami évek óta nem ereszt. Ha valaki átélte azt, amit én, az tudja, hogy miről beszélek.
Jól emlékszem a támadás napjára, másodpercre pontosan a fejembe vésődött annak minden egyes pillanata. Épp hazafelé baktattam az utcán, amikor az EMP végleg kioltotta Denver fényeit, és megjelentek a város felett az idegenek sötét borítású hajói. Az otthonom egy szempillantás alatt semmivé vált a magasból özönlő plazmanyalábok tüzében. A feleségem, Kacey és a lányom, Julie örökre odalettek. Azt hittem, aznap eljött a vég, ám a sors más tervet szánt nekem.
Az idegenek nem akarták felszámolni a teljes lakosságot, inkább csak megpuhítottak minket a következő csapáshoz. Miután a hajóik megtizedelték Denver lakosságát – és még ki tudja hány más városét –, megvárták, amíg a kormány megpróbálja eltakarítani őket a magasból. Az állam küldött is mindent, ami csak elképzelhető: az EMP-t földalatti bunkerekben átvészelő drónok, vadászgépek és helikopterek garmadája tört rá a megszállókra, azonban hiába cikáztak körülöttük az égbolton, semmi sem hatolhatott át a vaskos, sötét borítású hajókat védő energiapajzson. A kíméletlen ostrom ennek ellenére is folytatódott, órákig, más helyeken talán napokig is, mígnem az idegenek minden létező gépet szétlőttek a város felett.
Amikor ez megtörtént, a túlélők között már ezernyi rémhír kapott szárnyra a céljaikkal kapcsolatban. Egyesek szerint ki akartak irtani minket, mások úgy vélték, uralkodni akartak felettünk, noha egyikről sem szerezhettünk tanúbizonyságot. Mindeközben keskeny, szögletes csapatszállítók szálltak le a romos városban. A belőlük özönlő idegenek végigmészárolták az utcákat, azután minden halottat magukkal vittek, akit csak tudtak.
A városban maradt katonák megpróbálták feltartóztatni őket, ám modern eszközök híján rendre alulmaradtak ellenük. Az utcai harcok nap mint nap számtalan harcos életét követelték magukkal, a kétségbeesés egyre nőtt, így szívesen láttak mindenkit, aki be akart állni a soraikba. Köztük engem is. Meg akartam halni, ezt látták rajtam, noha jelen körülmények között ez senkit sem zavart.
Néhány héttel az első támadás után lelőttük az egyik csapatszállítójukat. Ami ott fogadott minket, az gyökerestül megváltoztatta a harchoz való hozzáállásunkat. Az idegenek nem csak elvitték a testeket, hanem feldarabolták őket, és becsomagolták a maradványaikat. Azért jöttek ide, hogy a rokonaik lakmározzanak egy jót odahaza. Elszörnyedtem ezt látva. Ordítottam, kiabáltam a társaimmal, hisz el sem tudtam képzelni, hogy valaki ilyet csinálna.
Igaz, ha az ember jobban belegondol az invázió okába, akkor a cselekedeteik nagyon is értelmet nyernek számára. A Föld kicsi, jelentéktelen bolygó más égitestekhez mérten, ha valaki erőforrásokat akar, az máshol is megszerezheti azokat, ahol nem kell törődnie a szárazföldet benépesítő több milliárd őslakossal. Élőlények közül sem akadt itt bármi különleges, legalábbis semmi, ami ne fejlődhetne ki ezerszer hatékonyabban egy másik égitesten. Mi emberek pedig végképp nem lehettünk valami figyelemreméltó jelenség, hacsak nem azt nézzük, hogy sokan még a NASA megfigyelései ellenére is laposnak vélték a Földet.
Szóval ja, a többi lehetőséggel összevetve, nagyon is van értelme, hogy épp egy olyan faj látogat meg minket, amely íncsiklandónak találja a helyieket.
Most, hogy ismertük az idegenek terveit, mindennél elszántabban folytattuk a küzdelmet velük szemben. Megállás nélkül özönlöttek az önkéntesek a soraink közé, napról napra váltották egymást a bajtársak, mígnem mindenki arca egybefolyt számomra. Hónapokon, majd éveken keresztül kérdeztem magamtól, engem miért kímélt meg a sors, míg annyi más lelket eltiport, de nem kaptam választ a kérdésemre.
Ahogy telt az idő, a bajtársak egyre csak fogytak, mígnem senki sem maradt. Évekbe telt, ám Denver népe túlzottan megfogyatkozott ahhoz, hogy szervezett ellenállást mutasson fel a rohadékok ellen. Mára már csak én maradtam, a puskám és egy váratlan szövetséges – mégpedig Kacey személyében.
Néhány hónappal azután, hogy egyedül maradtam, a feleségem visszatért hozzám, szellemként kísérve az utamat. Kezdetben úgy véltem, csak a fejemben létezett, sőt igazság szerint mind a mai napig nem bizonyosodhattam meg az ellenkezőjében. Igazság szerint már nem is érdekelt. Számomra csak a harc maradt, az öldöklés véget nem érő ciklusa, ami egészen addig folytatódik majd, amíg végre eljön hozzám a megváltó halál. Furcsa, groteszk tréfaként tekintettem arra, hogy még élek, de legbelül tudtam, egyszer minden tréfának vége.

Mint minden reggel, ma is ezzel a tudattal ébredtem fel.

Tudtam, a harcnak folytatódnia kell, ezért hamar munkához láttam a romos felhőkarcoló szobájában. A kezembe vettem a mesterlövészpuskám, majd a hiányzó ablak párkányához álltam vele, hogy lőjek magamnak egy-két idegent. Nem kellett sokat várni az első jelentkezőre. A két méter magas, szénfekete lény öles léptekkel vágott át az utcán, hat éves kislányt vonszolva maga után a betonon. A gyerek vastag, élénkvörös vércsíkot hagyott a járdán, ezek szerint csak néhány perce vághatták át a torkát.
Mély levegőt vettem, azután elsütöttem a kezemben szorongatott puskát. Az M107-es hatalmas erővel rúgott hátra, ahogyan útnak indította a golyót. Egy másodpercig semmi sem történt, azután a lény koponyája valósággal szétrobbant a felkelő nap fényében. Teste élettelenül esett össze a betonon, végtagjai elernyedtek, lelke a másvilágé lett.
A lányra néztem, aki ártatlanul, mégis holtan feküdt a gyilkosa mellett. Legszívesebben szitává lőttem volna a testét, hogy ne maradjon belőle használható hús, ám a józanész mást sugallt számomra. Az idegenek a testünkre pályáztak, és minél több idő telt el az érkezésük óta, annál nehezebbé vált megszerezniük, amit akartak. Hamarosan mások is idejönnek majd a lány miatt, akik a bajtársukhoz hasonlóan könnyű prédát jelentenek majd számomra.
Régen nehezen vettem rá magam az ilyesmire, ám az idő múlásával megtanultam együtt élni azzal, amit tettem. Azok az idegenek, akiket itt láttam, aligha lehettek összeegyeztethetőek a gonosszal. Csupán egyszerű katonák lehettek, akiket az akaratuk ellenére küldtek be ebbe a rémálomba. Napközben a túlélésért rimánkodnak, este pedig a szeretteikről ábrándoznak. Ezt tudtam, mégis el kellett vennem az életüket. Mind közül talán ez a legsarkalatosabb pontja annak, amiért ennyire vonzott az elmúlás mámorító gondolata.
– Jared – hallottam egy ismerős hangot a hátam mögött.
Sóhajtottam egyet, majd anélkül feleltem, hogy hátranéztem volna a golyó-szaggatta szobában.
– Tudom, tudom, ők is élnek. Senkinek se teszek jót vele, ha mészárlást rendezek egy halott miatt, és a többi, és a többi – feleltem, miközben ismét felmértem a terepet. A környék kihalt volt, mint mindig, most pedig még a korábbinál is kevesebb hajót láttam az égen. Úgy tűnik, a többségük Kaliforniába ment folytatni a mészárlást.
– Legfőképp önmagadnak nem – felelte Kacey. – Tudod, mi történik, ha megint lövöldözni kezdesz azzal a szarral.
– Ugyan, okos fickók ezek – ráztam meg a fejem. Az idegenek elsőre is képesek lehettek meghatározni a helyzetem.
– Akkor mi a frászt keresel még itt? – vágta rá a nő.
– Nem egyértelmű? – kérdeztem, azután tovább pásztáztam az utcát.
– Még nem állsz készen rá, hogy a Mennybe kerülj – felelte Kacey, miközben a vállamra tette a kezét. Legalábbis én úgy gondoltam, hogy ezt csinálja. Mióta meghalt, meglehetősen nehéz feladatnak számított eldöntenem az ilyesmit.
Mély levegőt vettem, azután hátrafordultam a rommá lőtt falak között. Az angyal a szoba másik végében állt, csípőre tett kézzel próbált napirendre térni az elhangzottak előtt.
– Mert mikor fogok? – kérdeztem, noha mindketten tudtuk, mi lesz a válasza. A másvilág, amiről mesélt nekem, jó eséllyel csak a fejemben létezett, és amikor meghalok, örök sötétség fogad majd a túloldalon. Mégis vonzott valami odaát. Valami megfoghatatlan.
– Meg kell tenned, amit lehet. Megbeszéltük – felelte Kacey, visszautalva a korábbi beszélgetéseinkre. Most az egyszer hiába tette.
– Épp azt csinálom – feleltem ércesen, azután visszafordultam az utcához.
Ahogy vártam, két idegen valóban elindult begyűjteni a lányt. Megdermedtek, amikor meglátták azt, ami a társuk után maradt. Végigpásztázták a terepet a kezükben szorongatott plazmapuskával, majd a testekhez indultak.
– Jared – mondta Kacey, azonban én minden további nélkül elsütöttem a 107-est.
A golyó hátba találta a jobb oldalt haladó idegent, ám meghagyta az életét. A társa sietve elkapta őt, és fedezékbe húzta a kuka mögé. Fenébe. Gyors halált akartam neki, nem ezt a fajta kínt.
Kis számolgatás után a rozsdás fémre fogtam a célkeresztet, és újabb lövést adtam le a fegyveremmel. Az irdatlan visszarúgást kísérő agyvelő látványa mindent elárult számomra, amit tudni akartam. Így is szörnyű érzés fogott el azért, amit a szerencsétlenre róttam, de legalább már véget vetettem a fájdalmainak.
– Béke poraira – mondtam, mire váratlan fejleménnyel szembesültem.
A másik idegen kiugrott a kuka mögül, majd elindult a lány felé. Kevesebben maradtunk, mint hittem, ha ennyit ért nekik az emberhús. A vállamhoz szorítottam a puskatust, azután útjára engedtem a következő lövedéket. A golyó lábon érte a lényt, kifelé menet magával vitte a térdkalácsát, egészen a szemközti ház faláig hordozva azt. Az idegen vinnyogva esett orra, kétségbeesetten fordult felém, ám a következő lövés tőből letépte a fejét.
Mély levegőt vettem, azután további célpontok után néztem a közelben. Hiába kerestem bárkit is, mindenkit megöltem, aki a testet fenyegette.
– Mit forgatsz a fejedben már megint? – kérdezte Kacey, amint elléptem a repedezett ablakpárkánytól.
A hátamra kaptam a zsákomat és a puskát, majd csak ennyit mondtam neki:
– Ez egyszer teszek valami jót is.
A felhőkarcolóból indulva percek alatt elérhettem a lányt – viszont így is roppant körültekintést igényelt a feladat végrehajtása. A lövések számtalan idegent vonzhattak ide a közelből, így még a szokásosnál is óvatosabban kellett útnak indulnom.
Amint bevágtam magam mögött a lépcsőház ajtaját, fegyverrel a kezemben indultam meg az autóroncsok és golyó szaggatta falak közé. Egyik utcán gázoltam át a másik után, kínosan ügyelve az engem körülvevő világra. Örök életemre az emlékezetembe vésődött az előttem húzódó, rozsdás autókkal borított útszakasz, ahogyan azon szerencsések rothadó csontjai is, akiket az idegenek elfelejtettek hazavinni az első találkozás idején.
Még egyszer körbefordultam, mielőtt elértem volna a lányt, azután olyan gyorsan siettem oda hozzá, ahogyan csak megengedték megfáradt izmaim. Lefejtettem az idegen ujjait a lány elfehéredett csuklójáról, a vállamra kaptam a holttestet, és megindultam vele a temető felé, ahol örök nyugovóra térhetett.
A temető csupán két kilométerre lehetett az utcától, noha nekem örökkévalóságnak tűnt az út. A 107-essel és a zsákkal együtt iszonyatos tehernek bizonyult a vállamon csüngő test, ráadásul alaposan szednem kellett a lábamat, nehogy még a végén rám találjanak. A lány miatt haboznának a lövéssel, persze előbb vagy utóbb úgyis plazmát eresztenének a képembe.
Ezt tudva minden apró neszre és fuvallatra felfigyeltem a kihalt úton haladva. Megnyugvással töltött el a temető növény nőtte kerítése, már nem voltam messze a célomtól. Amint odaértem, az első gondolatom az volt, hogy átmászok rajta, ám még időben felismertem a kaput, ami csupán néhány lépésre húzódott tőlem. Rozsdás lakat fedte azt, alighanem azóta ott rohadt, amióta a megszállók elkergették innen a kormány erőit.
Erőteljes rúgással törtem szét a lakatot rögzítő láncokat, majd hátranéztem, és már mentem is tovább a temető szívébe. Két sietős lépés között felfigyeltem Jézus Krisztus szobrára. Gyorsan elmormoltam egy imát, nehogy szégyent hozzak rá, noha ennél aligha lehetett több időm megadni a kellő tiszteletet a Mindenható fiának.
– Menj, később személyesen is köszönetet mondhatsz neki – sürgetett meg Kacey.
– Tudom – bólintottam, miközben megindultam a temető másik végébe.
Jó pár kihasználatlan helyet találtam ott. Ez elsőre meglepett, pedig koránt sem kellett volna. Aki él, az aligha foglalkozik már a holtakkal, inkább csak próbálja valahogy átvészelni a mindennapokat. Ha nincs Julie, talán én sem vesződnék ennyit ezzel a lánnyal. Neki köszönhetően volt valami megfoghatatlan a tetteim mögött. Mintha nem is az ismeretlen gyereket hordoztam volna a vállamon, hanem magát Julie-t, akinek sosem találtam meg a testét a romok között.
Kivettem a gyalogsági ásót a zsákomból, majd az egyik sír mellett nekiláttam a munkának. Gyors, begyakorolt mozdulatokkal hordtam el a földet a leendő sírról. Igaz, bármilyen keveset is panaszkodtam az erőnlétemre, hamar beláttam, ez a gödör nem lesz meg három méter. Sőt alighanem kettő sem.
Késő délutánig túrtam a földet. Ekkor megálltam harapni valamit, ám a zsákomba kotorva rájöttem, hogy nem maradt nálam semmi. Jobb híján kiittam az utolsó kortyokat a kulacsomból, és izzadtan, holtfáradtan folytattam a munkát.
A nap lassan alábukott az égbolton, én pedig meghallottam azokat az ismerős hangokat, amelyektől éjjelente rettegtem. Azt hittem, csak a képzeletem játszott velem, noha már megtanultam, hogy ilyenkor teljesen mindegy, mit képzeltem és mit nem.
Levágtam az ásót a földre, és a puskához ugrottam. Épp időben. Magas, sebhelyes arcú idegen tört rám a sírok közül. Rám akarta fogni a kezében tartott plazmapuskát, de én előbb sütöttem el a 107-est. A lövedék letépte a lény állkapcsát, majd a tarkóján keresztül távozott a testéből.
Sóhajtottam egyet, miközben vártam, hogy elmúljon a csengés a fülemben. Azt hittem, ezzel a harcnak vége, ám a következő pillanatban éles fájdalom hasított az oldalamba, ahogyan keresztülment rajta az idegen kezében szorongatott penge. Kezdetben meglepetten néztem az életemet keresztülvágó fémre, azután megfordultam, fejbe vágva az idegent a 107-es átforrósodott csövével.
A lény elengedte a pengét, ahogy hátraesett a porban. Rá fogtam a fegyver csövét, mire az kiáltozva fogta maga elé a kezét. Gyilkos lövés hangja szakította félbe a kiáltásait, azután több másik is követte azt, egészen addig, amíg kiürült a tár a puskában.
– Anyádat késeld meg – mondtam szinte már ordítva, noha hamar rájöttem, mit tettem az imént.
Keresztet vetettem a holttest előtt, majd az oldalamból kiálló pengére eresztettem a tekintetem. A májamat érte az átkozott, ezt már a vér sötét színéből is megállapíthattam. A penge valamelyest eltorlaszolta az átvágott ereket, de ha kihúzom, akkor perceken belül vége.
Körülnéztem, majd látva, hogy már senki sincs itt, folytattam a munkát. Harminc percbe is beletelt, mire végeztem a gödörrel. Ekkor belefektettem a lányt, lehunytam halványkék szemét, majd nekiálltam betemetni a sírt.
Amikor ez megtörtént, már átáztatta a ruhámat a sebből csordogáló vér. Összeszorítottam a fogaimat, azután kihúztam a testemből a pengét. Furcsa öröm vegyült a fájdalom mellé. Lelkem mélyén mindig is tartottam valamennyire a haláltól, mégis megkönnyebbülésként ért a közelgő vég.
Lefeküdtem a sír mellé, majd vártam, hogy elvigyen a vérveszteség. Kacey megfogta a kezem, és mosolyogva nézte, ahogyan átadom magam a másvilágnak. Már alig vártam, hogy viszont lássam őt a Mennyben, akárcsak az egyetlen gyermekem.
Tudtam, a másvilág jó eséllyel csak a fejemben létezett. Mégis nyugodtan adtam át magam a halálnak, hiszen tudtam, bármi is várjon odaát, az ennél csak jobb lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése