2018. május 12., szombat

Ágoston Sára: Borgőzös sirató


Kiégettség

Mily felséges ez a feketén bugyborékoló, selymes ital, mely a pohár falát nyaldosva mindemellett ural! Pillanatok alatt megizzad a fagyott üvegen a perem; víz csurog az oldalán, amiképp szeretőm mellkasán verejtékezem.
Simogatom még egy picit, hátha kapok egy biztató mosolyt, de csak magamat látom a tükörben: beesett szemeket, zsíros hajcsomót, száraz bőrömet. A kezem remeg, a kiürült pohár kicsúszik belőle. Már megint hibáztam, sosem tanulok. Mosolyom mögött dermedten lapulok.
És csak néznek, néznek és néznek… amíg az álmaim elenyésznek…
Hogyan jutottam idáig? Mit vétettem a természet ellen, hogy ez lett a második menhelyem? Az idő múlik, a ránc gyűlik, az életem lassanként semmivé foszlik. Lánykori álmom borgőzzé oszlik.
Terveket szőtt a kis pók, és lapulva várta, hogy a légy a hálójába gabalyodjon. Anya megmondta: mindig legyél szép és kívánatos – akkor érted jön a lovag a fehér lovon. Tévedtél, jó anyám, nincsenek lovagok. Egyedül tengődöm, eszem a pénzemet. Vásárra viszem a bőrömet.
És csak néznek, néznek és néznek… amíg az álmaim elenyésznek…
A kocsma kanapéja vagyok. Rám telepedhetsz. Velem enyeleghetsz. Én is csak jókedvemben töltöm itt a napomat. Neked rúzsozom magamat. Miattad veszek fel tűsarkú cipőt, s hagyom, hogy a lábam felmondja a szolgálatot. Duzzadó ereimet a nadrág alatt úgysem láthatod.
Jöjj, ülj le mellém, igyál egy kortyot te is! Én is veled iszom! Úgy könnyebb elviselni a képedet. Messzire húzódok, ne érezzem a bűzödet. Azt kérded, hogy vagyok? Mosolygás a válasz: fogalmad sincs, milyen rég leborult a támasz. Hazakísérnél? Cipelnéd a retikülöm? Találsz benne bicskát – tán beléd is bököm.
És csak néznek, néznek és néznek… amíg az álmaim elenyésznek…
Tanár, szülő, barát vagy ellenség mind tudta, amit tudni illik: ez a leány sokkal jobb, mint ami kint látszik. És ezt én is tudtam. Valaha, egyszer rég. Lehetnék-e újra az a halott leány még? Felnézek a velem szemben ülő tagra. A szeme visszanéz, s vissza a palackra. Bezzeg én meghallgatom, ha a felesége bántja! És ha ő bánt engem? A fene se bánja!
Fizetek egy italt, hátha mégis elmondhatom neki a bajomat. Csendben ül, és hallgat. Aztán harsányan nevet. Kislány, a világon a legjobb dolgod van neked! Minek akarsz többet, mikor ez épp elég? Tálcán rakják a meleg ételt-italt eléd. Igaz, ami igaz, kényelmesen élek. Meg amúgy is ennél többet én nem érek. Álmodhatok szép helyekről, vágyhatom a jóra. De a pénzem kevés, a szívem is lassan ver. Nincs nekem erőm erre, és az idő teper.
És csak néznek, néznek és néznek… amíg az álmaim elenyésznek…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése