2018. május 12., szombat

Berek Zoltán: (Farkas)éhség



Éhség

Ködös utcákat járva keresek, kószálok, várva a csodára, bármi vacsorára, amit kaphatok. Hideg fuvallatok futkosnak tagjaimon, csontomba marnak, lassanként letaglóznak. Ostromol a fagy, kérlelhetetlenül tépáz a szél. Lábaim ólomcsizmaként húznak az utca hideg kövéhez, erőm cserben hagy, komótosan tovaszáll, mint a költöző madár. Az nem várja meg az ilyen időt. Az nem várja meg, míg a teste elemészti magát.
Csak engem gyötör itt ez a szűnni nem akaró érzés. Gyomromban parazsak izzanak, és ha én nem táplálom őket, hát engem emésztenek el. Félig már meg is tették, úgy hiszem. Lábaim elvékonyodtak, bordáim barázdákat vájtak a bőrömbe, így mutatva meg magukat a világnak. S az éhség egyre csak mardos. Éget belülről a kín, már azt az ócska, olcsó kutyakonzervet is megenném. Meg én! Akár dobozostul is.
Próbálom felidézni az utolsó dolog ízét, amit sikerült a számba vennem, de nem megy, akárhogy is erőlködöm. Idejét sem tudom már mikor volt, vagy hogy mi volt az. Csak a sár íze vet horgonyt a nyelvemen, akárhányszor belemártom a zegzugos utak pocsolyáiba.
Az arra járók meg csak néznek értetlenül, rosszalló pillantásaikkal ostoroznak, majd undorodva fordulnak el. Csak ne is lássanak. Közben szendvicseket majszolnak, amiből nekem nem adnak. Legalább a végét dobnák el! Fölszedem! Megeszek bármit, csak csillapodjon ez az emésztő vihar itt belül, ez a nyomorult érzés, az émelygés, ez a tátongó űr, mely komótosan, apránként szippant be mindent a testemből. Így leszek én a lakomám, morzsánként a kenyerem, bár elfogyok, mégsem lakhatok jól soha belőlem.
A föld pedig mind jobban húz magához, láthatatlan gyermekek csimpaszkodnak lábaimon, és nevetnek; kacér hangjuk a gyomromban remeg, alig tudom már elvonszolni őket. Rám akaszkodnak, és nem hagynak, nem szabadulok tőlük, korgás-morgás a hangjuk, csorgó nyálam cseppjei könnyeik. Talán nem sírnának így, ha élelemmel szolgálhatnék nekik.
Az utcán állott csend figyel, vizslatja zörgő csontjaimat. Nem is kell erőlködnie, hogy meglássa őket, nem rejtőznek azok senki szeme elől. Bámulják is az emberek, állatok, lustán heverésző macskatetemek az út szélén, isten tudja, mióta oszlanak ott, de már őket is megenném.
A nyálam már az orrfacsaró dolgokra is csorog, szemétben turkálok, mocskos kukákban kutatok, mint egy kóbor kutya. Talán az vagyok! Pavlov kutyája. Kótyagos kutya.
Körmeim sercegnek a szemetesen, csattognak a betonon, kaját koldulok kérlelő szemekkel, nem sok sikerrel. Nem kapok. Hiába kuncsorgok minden teremtett léleknek, akit erre sodor a szél. Majd éhen veszve, csatakos szőrmekabátban, végül egyedül maradunk ketten, az Éhség és én.
A csimpaszkodó gyermekek pedig egyre híznak, egyre nehezebbek. Az éhségem táplálja őket. Egyre jobban kínoznak, ahogy nő belül az űr. Mindegyik lábamon kapaszkodnak, már a nyakamban is lógaszkodik egy, egy másik a húsomba mar, gyomromba mélyesztve karmait. Ott aztán nem talál semmit.
Elég legyen belőletek! Mind a hatan rám néznek, mégis egyetlen arc mered vissza rám. Akárhogy nyúz is, még egyszer nem villantom rá a fogaim. Ő maradt, engem száműztek. Ígérem, jó leszek, csak tovább ne gyötörjetek!
Mint szomjazó egy korty vizet, szomjaztam; mint haldokló az életet, úgy vágytam; mint most egy falat kenyeret éhezem, úgy éheztem én: a szeretetet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése