2020. március 20., péntek

Ágoston Sára: Gondolatok egy pince mélyéből (+18)




Mielőtt nagyanyám eltávozott, elismételte utolsó mondatát, amit egész életében hangoztatott: „Ígérd meg, hogy mindig elfogadod azt, amit az élet hoz neked.” A kezét szorongatva megígértem, hogy így lesz. Még csak tíz éves voltam, nem értettem ennek a bölcsességnek a mögöttes tartalmát, de onnantól fogva anyám is mindig ezt sulykolta belém, és ha akartam, ha nem, megtanultam együtt élni vele. Anya azt mondta, a dédanyám is mindig ezt mondogatta, tehát ez afféle öröklött bölcsesség, amit a család nőtagjai adnak egymásnak tovább.

Később, mikor kamaszodni kezdtem, és megismerkedtem a férfinemmel, ez a mondás egészen új értelmet nyert. Szép lány vagyok, ahogy minden nő a családban. A fiúk körberajongtak. Tizennégy évesen az ember lánya még nem tudja, hogyan kell az ilyesmit a saját malmára hajtani, főleg akkor nem, ha azt tanították neki, hogy a nő sorsa az, hogy elfogadja, amit az élet elé dob, és ezen soha semmilyen körülmények között ne akarjon változtatni. Persze, hogy nem tiltakoztam, amikor egy házibuliban bezárták rám az ajtót, és tették, amihez kedvük volt. Hiszen ez volt az én sorsom, és ezt zokszó nélkül elfogadtam.
Akadtak úriemberek, akik randira hívtak. Egészen addig úriemberek is maradtak, míg meg nem kaptak, amire elég hamar sor került, hisz nekem ez volt a szerepem az életben. Minek kellettem volna magam? Úgyis mindenki átlátott a szitán. Voltam szerelmes, és rengeteget sírtam. Nem értettem, miért csak ennyi jutott.

Nem ismertem se az apámat, se a nagyapámat. Mikor rákérdeztem anyámnál, kiderült, hogy a dédapám eredete is ismeretlen. Dédnagyanyám a második világháborúban beragadt egy panelházba, és rátörtek az német katonák. Ebből a szörnyűségből született meg a nagyanyám. A dédim a világot abszolút nem ismerve egyetlen dolgot tudott csak megtanítani neki: „Fogadd el a sorsod, hisz nő vagy, úgysem tudsz tenni ellene.” És ezt a családi bölcsességet örökítették tovább, míg eljutott hozzám is. Ebből születtem én, és ebből fog megszületni az én gyermekem is.

Most, hogy kitört a harmadik világháború, és egy rakás könyv, gyertya, konzerv, MRE meg palackozott víz az egyetlen társaságom, megértettem: ez nem bölcsesség, hanem átok. Hiába vonultam be a seregbe, és tanultam meg megvédeni magam, hiába tudok csukott szemmel is összerakni és szétszedni egy Desert Eagle-t, hiába raktam fel spirált, hogy soha ne születhessem gyermekem, mindez semmit sem ért. Terhes vagyok, az apja egy orosz katona, és tudom, hogy lány lesz. Nem szabadna megszülnöm egy ilyen világba.

Amikor az őseim családostul bezárkóztak egy dohos pincébe, és éveken át bujkáltak a náciktól, azért bírták ki az embertelen körülményeket, mert remélték, hogy egyszer majd véget ér a háború, és folytathatják az életüket tovább. Mit tettek volna, ha valaki közli velük, hogy sosem lesz vége? Képesek lettek volna az egész életüket leélni így? Lett volna értelme egy ilyen nyomorult életnek?

Az én életemet már nincs értelme folytatni. Ha valaha be is fejeződne a háború, az én szenvedésemnek sosem lesz vége. És ha úgy döntök, hogy mégis folytatom, a lányom viszi tovább az átkot. Ez egy végtelen és értelmetlen körforgás. Nem szabad, hogy folytatódjon.
Megsimogatom a Desert Eagle-t.
A kezembe veszem.
Beteszem a számba.
És lövök.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése