2020. március 20., péntek

Jandácsik Pál: EGYÉL!



Amikor megérkeztünk a Prófétához, a fiam már alig élt. A hátamon cipeltem egy hátizsákban. Könnyebben belefért, mint gondoltam. Akár egy összegyűrt ruhadarab – így is hivatkoztam rá, amikor néhány nyomorult idegen megszólított a zarándokutamon. Nem kockáztathattam. Elég rémtörténetet hallottam azokról, akik megették a saját gyermekeiket, mert ettől várták a gyógyírt. Csakhogy az én fiamnak a húsa is egyértelműen romlott volt.
Az utolsó néhány sarok megtétele bizonyult a legnehezebbnek. Már hallottam a keserves tömeg kántálását, amikor az izmaim feladták a küzdelmet. A porban szuszogtam, nem tudom meddig. Percek, vagy akár órák is lehettek. Arra gondoltam, hogy hiába minden, fel kell adnom, mert a hátizsák olyan merev volt a hátamon, mintha krumplit rejtett volna. A fiam meghalt, én is mehetek utána. Így is tettem volna, ám meghallottam a nyöszörgését: Apa. Vékonyan, rekedten szólt. Ez arra sarkalt, hogy minden maradék erőmet összeszedjem. Az utolsó métereket kivert kutyaként, négykézláb tettem meg. Aztán olyasmi történt, amire nem számítottam.
Vannak még jó emberek! Hihetetlen! Ujjak ragadtak meg. Élettel teli, erős kezek cipeltek.
Aztán a ragyogó napfény glóriájában, amelyet a túlvilág kapujának hittem, megláttam egy pirospozsgás arcot.
– Próféta – csak ennyit tudtam kinyögni.
A férfi mosolyogva bólintott.
Először nem tudtam mozgatni a fejem, csak a szemem vánszorgott jobbra-balra, majd mintha áramütés ért volna, megláttam a fiam csontsovány testét egy másik férfi karjaiban. Megriadtam. Felüvöltöttem.
A Próféta szelíden megtörölte verejtéktől kivert homlokom. Egy szót sem szólt, de én elnémultam tőle. Teljesen máshogy nézett ki, mint én. A körülötte álló csoport is. Mintha egy másik világból érkeztek volna. Vagy talán én nem tartoztam ide? Nőket és más gyermekeket is észrevettem. Nem lógott rajtuk a ruha. Mindegyik arca pirospozsgás volt, testük csupa izom. A látványtól könny szökött a szemembe.
Igaz volt a mendemonda! Megérte annyit fáradozni! A Próféta tényleg tudja a megoldást! Tudja, hogyan kell megtisztítani a húst!
Körülbelül két héttel ezelőtt kezdődött, és egy pillanat alatt végigsöpört a Földön. Nem tudni, hogy a baktérium honnan jött, és mi terjesztette el, de mindent megváltoztatott. Az első pár napban a hányás ártalmatlan megbetegedésnek tűnt. Egy kellemetlen tünetnek. Aztán kiderült, hogy annál sokkal borzalmasabb. A baktérium, amely megtelepedett a belekben, teljesen megváltoztatta az emésztésünket. Hús, zöldség, gyümölcs, hal – ugyanaz volt a vége. Hányás a földön, hányás a falon, véres köpet a ruháinkon. Sugárban tört elő belőlünk minden, amit lenyeltünk.
De a Próféta rájött! Te jó ég, rájött a megoldásra, mert a körülöttem álló csoport egészségesnek és jóllakottnak tűnt. Mit ehetnek?
– Kérlek – siklott ki cserepes ajkam mögül a könyörgés.
A tömeg újra kántálni kezdett. A szavak kivehetetlen morajlássá olvadtak össze a fejemben. Olyan gyenge voltam, hogy nem tudtam tartani a fejem, ezért valaki megtámasztott, miközben a Próféta fatányért tolt az orrom elé.
– Egyél – olvastam le a szájáról.
Elkerekedett a szemem, amikor az edény tartalma a nyelvemre csúszott. El akartam rántani a fejem, ki akartam köpni, de egy kéz kérlelhetetlenül az arcomra tapadt.
– Egyél! A fiadért! – keményedett meg a Próféta tekintete.
Vizenyős szemmel oldalra pillantottam. A gyermekem már alig lélegzett.
Amikor visszanéztem a Prófétára, bólintottam, majd éhesen kinyitottam a szám. A keserű íztől hányingerem támadt, viszont csak az agyam tiltakozott. A gyomrom nem. A gyomrom akarta!
Néhány másodperc múlva már magamtól ültem, magamtól ettem. Nyeltem, nyeltem és nyeltem.
Addig ettem a keserű homokot, amíg azt nem éreztem, hogy majd’ kipukkadok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése